Tandem siklóernyőzés iránt érdeklők leggyakoribb kérdései

Mi a különbség az ejtőernyős ugrás és a siklóernyős tandemrepülés között?

Szemben az ejtőernyős ugrással ahol repülőgépből ugranak ki összehajtott ernyővel, mi általában egy hegyoldalról startolunk el, úgy, hogy az ernyőt először kihajtogatjuk és a fejünk fölé húzzuk és pár lépés megtétele után az ernyő a levegőbe emel minket. Így maga a start az ejtőernyőzéssel összehasonlítva egy jóval kevésbé sokkoló élmény. A siklóernyőzésben az élményt a repülés jelenti és nem a zuhanás.
Fontos, hogy ne keverjük össze a siklóernyős startolást a bázis ugrással ahol egy 90 fokos szikláról ugranak le egy speciális erre a célra kifejlesztett ejtőernyővel. Ennek szintén nincs köze nincs a siklóernyőzéshez.

Milyen sebességgel történik a fel és leszállás? Milyen kondira van szükség?

Felszálláskor általában 5-6 lépést kell tudni futva megtenni és leszálláskor ez kb. 10 méter futást jelenthet, de ha a szél élénkebb akkor még ennyit sem. A siklóernyőzésben a leszálláskor gyakorlatilag egyáltalán nincs függőleges irányú beérkezési sebesség csak vízszintes irányú sebességet kell tudni kifutni ami 10-15 km/ó sebesség lehet egy szélcsendes leszállásnál viszont itt is úgy kell elképzelni, hogy kb. ennél a sebességnél is csak a súlyunk fele az ami a lábainkon van mert a többit az ernyő még megtartja tehát ez egy elég könnyed futásnak kell elképzelni.

 

Mennyire kényelmes a siklóernyős repülési pozíció/beülő?

A siklóernyős beülőket több órás repülésekre tervezték így ezek nagyon kényelmesek és a súlyunkat nem a lábnál lévő hevederek tartják hanem enyhén hátradőlve egy párnázott beülőlapon ülünk ami leginkább egy kényelmes irodai székre hasonlít. Mivel ülőhelyzetben nem lehet futni ezért a fel és leszálláskor ebből a beülőből ki kell állni, amikor is a súlyunkat a combkör és egyéb hevederek tartják és ez pár másodperc a repülésből.

 

Hol és milyen gyakran lehet Magyarországon siklóernyővel tandem repülni?

Magyarországon évente 200-250 nap alkalmas siklóernyőzésre tehát elég gyakran lehet repülni. Az egész évben lehet repülni de a legtöbb optimális nap az tavasszal és nyáron van.

Magyarországon 100 felett van a starthelyek száma. Van Budapesten a Hármas Határ Hegy ahonnan bizonyos szélirányoknál tudunk repülni, illetve Budapest vonzás körzetében is sok olyan hegy van ahonnan lehetséges a repülés (Pilis hegység különböző részei) illetve Budapesttől távolabb is akár lehetséges a repülés, pl. a Mátrában, a Bükkben Egernél, a Bakonyban vagy akár a Balaton felvidéken egy vulkanikus hegyen a Csobáncon közel Balatonhoz ahol a Badacsony és a többi vulkanikus hegy és a Balaton páratlan látványt nyújt. Ezek a hegységek általában 1-2 típusú szélirányra jók, viszont van lehetőség csörlőzésből Kalocsán is repülni ahová bármilyen szélirány jó.

Biztonságos-e a tandemsiklóernyõzés? (hiszen néha lehet hallani balesetekrõl a médiában)

A siklóernyõzés és fõleg a tandemrepülés nagyon biztonságos, mivel egy képzett személlyel történik a repülés. Én 1994 óta repülök siklóernyõvel és 2012 óta teljes idõben tandem siklóernyözõm és több ezer biztonságos repülést hajtottam végre és tandemrepüléskor a biztonság a legfontosabb tényezõ. Balesetek valóban elõfordulnak a siklóernyõzésben is, de ezeket rendszerint súlyos pilóta hiba okozza és vagy a tanulási periódusban fordulnak elõ vagy pedig a haladó pilóták túlságosan nagy kockázatvállalási hajlamából ered.

Hány éves kortól lehet repülni vagy repülést ajándékozni?

Általában 5 éves kortól lehet repülni, szülõi beleegyezéssel. Gyerekekkel legyakrabban csörlõpályán szoktunk repülni vagy hegyi repülésben, amikor nagyon egyenletes gyenge szél van. Ott ahol a gyerekek már elérik a 40-50-kg-ot ott igazából már tényleg csak szûlõi belegyezés kérdése a repülés, mert valójában már könnyû felnõtt kategóriában vannak és ugyanakkor tudunk velük repülni, mint amikor a felnõttekkel. Általában a gyerekek imádják a repülést és olyat még nem láttam, hogy bármelyikük is félt volna akár egy pillantra is.

Hány éves korig lehet repülni vagy repülést ajándékozni?

Azt kell látni, hogy felszállás és a leszállás futással történik tehát az alapvetõ feltétel az a képesség, hogy képesek legyenek pár lépést futni és persze az, hogy semmilyen olyan egészségi állapot ne legyen, ami a repülést veszélyeztetné. Repültem már nagyon fitt 68 éves úrral 1,5 órás termik és távrepülést aki végig imádta és élvezte a repülést, mivel korábban õ modellezett és nagyon tetszett neki az, hogy most végre õ van a levegõben.
Idõsebekkel akiknek a futás és hegyre mászás képességük korlátozottabb, általában csörlõpályán szoktunk repülni, amikor jó és egyenletes szél van és ilyenkor pár lépés is elég a fel és leszálláshoz. Így repültem már 76-78 éves utasokkal is, akik imádták a repülést és azzal, hogy repültem velük az életük álmát valósítottam meg.
Mindazonáltal látni kell, hogy idõsebbekkel csak nagyon optimális idõjárási helyzetben lehet biztonsággal repülni és ezért elõfordulhat, hogy ott éppen akkor lehet ugyan repülni, de nem eléggé ideálisak a körülmények ahhoz, hogy idõsebbekkel repüljünk, akkor ott és akkor nem fogunk repülni, hanem egy újabb alkalommal el kell majd jönni, amikor ideálisak lesznek a körülmények.

Milyen súlyú utasok repülhetnek?

Alapvetõen 20 és 120 kg között bárki repülhet. A könnyebb utasok számára nyilván a gyengébb szél az optimális, míg a nehezebb utasok (90-120 kg) számára pedig az erõsebb szél. Gyerekek számára van külön gyerek beülõ és bukósisak természetesen. A 110-120 kg-os utasokkal inkább csak csörlõpályán szoktunk repülni, mert itt adott az a feltétel, hogy a leszállóban ugyanolyan jó szél legyen, mint felszálláskor. Repültem már 130 kg-os utassal is és nagyjából ez a gyakorlati maximum felsõ határ. Mind a nagyon könnyû, mind pedig a nehezebb utasokkal tudunk repülni, de nagyon fontos, hogy amikor egyeztetjük a repülést akkor elõre szóljatok minden esetben, ha az utas súlya némileg eltér a szokásostól. 

 

Hívj telefonon, vagy jelentkezz online, és felhívlak, hogy megbeszéljük a részleteket!

Tel: +3630/6768233 Jelentkezés online

Jelentkezés tandemrepülésre

Kérlek add meg a neved
Kérlek add meg az email címed
Kérlek add meg a telefonszámod
Kérlek válassz egy csomagok
Invalid Input
Please let us know your message.
Invalid Input